Trajectcontrole – aantallen boetes

Laatste verbetering 14 november 2018

Cijfers 2017

Het aantal boetes uit trajectcontroles was 2,1 miljoen, tegenover 2,2 mln in 2016 en  1,9 mln in 2015.

Op zes trajecten daalde het aantal, op drie trajecten was een stijging. Vooral de A12 bij Utrecht (2×2 rijbanen) week af van de dalende trend: van 320- naar 431-duizend, goed voor de tweede plaats.Vorig jaar werd éen nieuw traject opgeleverd: in de tunnels bij Maastricht. Daar werden 68-duizend kentekenhouders beboet.

De Westerscheldetunnel blijft hekkensluiter: 16-duizend.

De A2 en de A4-II staan apart, hieronder.

 

Snelheidsboetes en trajectcontroles

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Boetes snelheid (mln) 9,5 8,2 7,4 7,6 8,4 6,7 6,6 8,0 7,8
Boetes trajectc. 2,4 1,8 1,5 1,0 0,7 1,4 2,2 1,8 1,9 2,2 2,1
Aandeel trajectc. % 25 12 9 19 26 27 29 28 27
Opbrengst snelheid* 537
Opbrengst trajectc.* 72 59 49 34 43 89 134 112 121
Modale boete t.c. 30 33 33 34 60 64 63 62 58**

* miljoen euro

** Gemiddelde voor alle snelheidsovertredingen

A2 en A4-II blijven koplopers

Beide trajecten samen zorgden in 2013 voor zes van de zeven (84 procent) tc-boetes, in 2014 voor 82 % en in 2015 voor 74 %. In 2016 is hun aandeel gedaald naar de helft, in 2017 naar 42 %.

A2 Abcoude – Maarssen werkt vanaf juli 2012. In de eerste twee maanden werden 186.000 boetes uitgedeeld voor 13,5 miljoen euro.

Een trajectcontrole kost ongeveer een half miljoen euro, dus de terugverdientijd op de A2 was twee of drie dagen.

In 2012 (bijna een half jaar in werking) was het aantal slachtoffers 484.000 (80k /maand) en dat leverde ruwweg dertig miljoen euro op.

In 2013 waren er 615.000 boetes in deze richting (50k/maand) en 375.000 van Maarssen naar Abcoude die vanaf juli in werking was (62K /maand!). In totaal 990.000, goed voor zeventig miljoen euro.

In 2014 989.000 boetes voor beide richtingen, of ruim veertigduizend per richting en maand. Opbrengst 48 miljoen.

In 2015 938.058 boetes, in 2016 begint het te dalen, naar 775.549.

In 2017 weer wat minder: 648.163.

1 van de 66 passages (180.000 per dag) is boven de limiet.

 

De A4-II trad begin maart 2013 in werking. In dat jaar waren er 816.000 boetes, 34K per maand en richting.

De score voor 2014 werd 488.773, 20K per maand en richting.

In 2015 geen afname: 471.266. In 2016 een afname tot 342.016. In 2017 266.197.

 

Trajectcontrole A2 levert miljoenen op (Volkskrant)

Op 19 augustus 2015 publiceerde de Volkskrant Opens external link in new windowTrajectcontrole A2 levert 48 miljoen aan boetes op, Snelweg melkkoe van de overheid. Dat laatste is in ieder geval juist.

Een paar nietszeggende uitspraken uit bestuurlijk Nederland.

Ook Rob Stromhorst van Veilig Verkeer Nederland hekelt de ‘cryptische’ wegindeling. ‘We moeten voorkomen dat de snelweg een lappendeken wordt met steeds een andere maximale snelheid.’

De VK vroeg niet door: “Dus VVN pleit voor 130 overal ?”

Meer onzin:

Maar volgens het Openbaar Ministerie (OM) en Rijkswaterstaat is de situatie op de A2 helder genoeg. Zo staan op elke kilometer van de A2 hectometerbordjes met een snelheidsaanduiding ().

Op elke kilometer een hectometerbordje ? En zo’n snelheidsaanduiding is onmogelijk op de twee secties met de hogere limiet ’s avonds.

Bovendien is niet zeker, zegt Ernst Koelman van het OM, of de overtredingen inderdaad na zeven uur ’s avonds plaatsvinden, als de maximumsnelheid op een deel van het traject hoger ligt. ‘En het verschil tussen de boetes die aan beide kanten van de A2 worden gegeven is gering. Ook op het punt waar de maximumsnelheid van 100 naar 130 gaat wordt veel beboet, niet alleen andersom.’

Het CJIB en Ernst kunnen weten waar en wanneer de overtredingen waren, dus de eerste zin is een ….

De laatste zin klopt ook niet: a er wordt niet op een punt beboet maar op een traject en b in sectie 2 gaat de limiet van 100 naar 130 (richting Maarssen) en die genereert de minste boetes.

De Volkskrantsite biedt de cijfers voor snelheidsovertredingen per gemeente voor 2014. Hieruit haal ik deze tabel (getallen afgerond).

sectie – gemeente aantal opbrengst (mln) gem. boete
1 Baambrugge 285.000 19,6 69
2 Vinkeveen 229.500 13,3 58
3 Breukelen 277.000 14,7 53

De opbrengst is 48 miljoen euro, zoals het artikel meldt. Maar de aantallen zijn opgeteld 792.000, niet 989.000.

Die 792k lijkt juist want

  • Een afname in de tijd is normaal, vanwege de grotere bekendheid;
  • De opbrengst nam 31 procent af van 70 naar 48 miljoen.

Deze en andere punten* legde ik voor aan het OM. Het antwoord kwam twee uur later (lof): 989.000 is juist, andere cijfers zijn voor rekening van de krant.

Verder blijkt uit de aantallen het verrassingseffect: meer boetes bij de eerste secties (1 en 3, de twee richtingen zijn opgeteld).

De hogere gemiddelde boete in sectie 1 komt waarschijnlijk doordat sommige automobilisten na zevenen niet ontdekken dat de limiet 100 km/u is.

Het grote aantal overtredingen met meer dan 30 km/u op sectie 1 is een gevolg van de absurde limietverandering. (limiet 100 en gemeten snelheid 131 geeft boete van 228 euro).

 

* Op NRCQ staat

Ernst Koelman van het OM nuanceert die conclusie. “Het trajectcontrolesysteem op de A2 bestaat uit drie secties. ‘Alleen wie binnen meerdere secties te hard heeft gereden, krijgt een boete thuisgestuurd.’

Dat leek me onwaar en vroeg het na. Het OM verklaart: Het citaat van de persvoorlichter is onjuist. () Overigens heeft hij NRC niet gesproken, ons is niet duidelijk waar dit citaat vandaan komt.

 

Overtuigd van de kwaliteit van redacteuren bij de gevestigde media ? Nog eentje dan.

In een VK-artikel van 25-2-15 staat

Door snelheidsovertreders op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen werd toen ruim 616.000 euro opgehaald voor de schatkist. Op plek 2 stond de trajectcontrole op de A4 bij Leiden richting Amsterdam (ruim 507.000 euro), gevolgd door de A2 bij Maarssen richting Amsterdam (ruim 374.000 euro).

De getallen geven het aantal boetes weer, niet de bedragen.