Laatste verbetering 4 mei 2024
In Fietsberaad:
De proef waarbij op drie drukke kruispunten in Amsterdam de voorrang tussen fietsers is gewijzigd is geslaagd. De subjectieve en de objectieve verkeersveiligheid verbeterde door het verplaatsen van de haaientanden en de nieuwe voorrangssituatie sluit beter aan bij het gedrag van fietsers.
Echte experts weten dat iedereen geneigd is tot logisch gedrag in het verkeer en dat maatregelen dat gedrag in de wielen rijden.
Lees de pagina over informele versus formele voorrang.
Over de resultaten:
Op één kruispunt (Weesperplein – Sarphatistraat) nam het aantal conflicten niet af, maar dat was hier al laag omdat fietsers zich hier voor de proef al gedroegen alsof de voorrang was gewijzigd.
Ze negeerden de onlogische voorrangsmaatregel.
Het aantal voorrangsconflicten op de drie kruispunten is met tweederde afgenomen. []
Driekwart van de fietsers vindt de aanpassing goed voor de verkeersveiligheid.
Geen dank aan het bestuur dat een onveilige inrichting zo lang liet bestaan.
Zestig procent merkte in eerste instantie niet dat de voorrangssituatie was aangepast. De meerderheid van de fietsers zegt bij het voorrang geven aan andere fietsers vooral te letten op de haaientanden [].
Dit is tegenstrijdig; de haaientanden werden verplaatst.