Op deze pagina
Koester onze vrijheid … maar hier niet
Big government komen we overal tegen maar een dieptepunt is de combinatie van trajectcontroles en een absurde snelheidslimiet.
Deze pagina werd opgeschud juni 2025. Archief: aantallen boetes en berichtgeving tot 2017
Verkeerde limiet op verbrede A2
[eind 2012; de verkeerde limiet treft sinds de rotmaatregel alle trajectcontroles]
Door de snelheidslimiet van 100 km/u en daar bovenop de trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht maakt de overheid van een autosnelweg een lachspiegel. Nederland heeft nu het meest bizarre stuk snelweg van Europa: op drie stroken rijdt iedereen langzaam, met daarnaast twee vrijwel lege stroken. Voor die limiet is op de vijfstrooksweg geen grond.
Er is in 2006 gekozen voor vijf stroken omdat men rekende op 230.000 voertuigen per dag in 2020, op basis van drie procent groei van het autoverkeer plus de groei van Leidsche Rijn. Bij dat volume past een limiet van 100, gezien de milieuregels. Maar beide groei-factoren liepen terug, zodat er nu slechts 180.000 voertuigen rijden. Pas bij een maximumsnelheid van 170 kilometer per uur worden de normen voor geluidshinder op de verbrede A2 overschreden (bij huidig verkeersvolume), zo blijkt uit onderzoek van Royal HaskoningDHV in opdracht van Trouw.
Nadelen: tijdverlies en geklit op rechts
Dit overheidsingrijpen dient geen positief doel en kent flinke nadelen.
Veiligheid, gedrag
Men klit samen op de rechterstroken, zodat de auto’s vaak in elkaars dode hoek rijden en de onderlinge afstanden korter zijn dan gewenst. De fixatie op snelheid en ‘rechts houden’ onderdrukt die andere belangrijke regel: afstand houden.
Die volle rechtse stroken en het gebrek aan snelheidsverschil maken het moeilijker om uit te voegen. De dynamiek ontbreekt. Zonder trajectcontrole kun je op een middenstrook een kolonne voertuigen op de rechterstrook (met weinig tussenruimte) vlot inhalen en daarna afslaan. Met trajectcontrole is dit moeilijker.
Ook de oplettendheid is lager dan gewenst. De automobilisten verdelen hun aandacht over de beeldschermen en de snelheidswijzer.
Auto van de zaak schreef erover (aug 2014)
Doordat iedereen op een “kluitje” rijdt met minimale snelheidsverschillen ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties.
Geen hinder toch straf
Miljoenen* automobilisten per jaar moeten geld afdragen voor gedrag dat hinderlijk noch gevaarlijk is. Dat gebeurt ook door andere handhaving. Trouwens, alle vormen van bekeuren op kenteken zijn onrechtmatig.
* In 2024 1,6 miljoen.
Tijdverlies
Het tijdverlies is enkele minuten per richting (zie tabel voor de A2). Niet veel? Het is nu minder zichtbaar dan bij de maatregel dat je aan het eind van het traject enkele minuten moet stoppen op de vluchtstrook, als je te hard hebt gereden.
Is 100 hard genoeg en het tijdverlies gering ? Daarover kun je van mening verschillen maar laten we elkaar vrij laten; zeker op dit traject kunnen de tegenstanders van 130 zelf langzamer rijden als de limiet 130 is. Dan wel rechts houden, afstand houden en de medeweggebruikers niet hinderen.
Tijdwinst tussen Abcoude en Maarssen.
echte snelheid | reistijd | Tijdwinst t.o.v. 90* km/u |
---|---|---|
90 | 10: 08 | – |
100 | 9 : 07 | 1 : 01 |
107 | 8 : 31 | 1 : 37 – geen boete |
130 | 7 : 00 | 3 : 08 |
150 | 6 : 05 | 4 : 03 |
* Met de snelheidswijzer net onder de honderd is de echte snelheid +/- 90 km/u
[2025] Destijds berichtte ik over de vele gemaakte fouten bij de invoering, en daarna. Het was een expriment met de automobilisten als proefpersonen: niet netjes. Recent zag ik deze paragraaf bij DDS die het fraai weergeeft:
Nog vreemder is het stuk op de A2 tussen Maarssen en Vinkeveen waar vandaag de trajectcontrole is ingegaan. Van een vriend in Utrecht hoorde ik ergens in november dat je daar na zeven uur ’s avonds 130 mocht. Dat was me nooit opgevallen. Toen ik die avond rond 11.30 uur weer naar Amsterdam reed, lette ik speciaal op borden die dat aangaven, maar die bleken er niet te staan. Ter plekke kon je niet vaststellen of je nu wel of geen 130 mocht. De meeste wagens bleven dan ook angstvallig 100 km rijden en een enkeling 120. Niemand durfde de 130 aan (dat de trajectcontrole uit stond werd pas maanden later bekend). En tussen Vinkeveen en Abcoude was het ineens weer 100, op een stuk waar je vroeger 120 mocht. Er was geen touw aan vast te knopen.
Zie ook de pagina over limieten-ellende
Parlement staat langs de kant
[2013] Het is opmerkelijk dat de trajectcontroles nooit goedkeuring hebben gekregen van de Tweede kamer, voor de methode noch voor elk nieuw traject. Het Landelijk Parket Team Verkeer bevestigde dat zij de opdracht krijgen van Rijkswaterstaat om een trajectcontrole te installeren. Ik vermoed dat de locatie van de trajecten door ambtenaren wordt bepaald en dat de ministers van I&M en Justitie alleen hun handtekeningen zetten onder het voorstel. Deze procedure is niet passend gezien de grote gevolgen.
Bijna alles is bij wet, maatregel of regeling geregeld, maar trajectcontrole komt niet voor in wetten.overheid.nl. Het is maar een uitvoeringsdingetje.
PvdA, VVD, D66 en CDA hebben op hun sites niets over trajectcontrole te melden. Men reageert slechts op problemen die op de smartphone verschijnen. De PVV is voor afschaffing (standpunt), maar gaat in een Kamervraag niet verder dan de onduidelijkheid op de A4. De SP heeft het over de “aanbestedingsblunder” bij de A2. PvdA en D66 hebben liever niet dat het systeem foutieve, onterechte boetes uitdeelt.
Trajectcontrole in Westerscheldetunnel
Omdat het oude systeem in de tunnel niet werkte, werd in 2015 een nieuw systeem opgezet met portalen erbuiten. Met 8 kilometer is het de langste sectie in het land. De limiet is 100 km/u.
In de eerste vier maanden ontvingen 5-duizend mensen een boete voor te snel rijden. Dat is heel weinig vergeleken met andere nieuwe traject-controles. De reden is simpel: het verkeersaanbod is laag 15.000 passages per dag (A2: 180.000). De opbrengst is driekwart miljoen euro per jaar, ruim voldoende om de investering van een half miljoen te dekken.
Maar zorgt hij voor veiligheid ?
De Westerscheldetunnel is vrij lang: 6,6 kilometer. Automobilisten willen instinctief zo snel mogelijk de buis uit. Dat kan want snelwegtunnels zijn geschikt voor hoge snelheden, afhankelijk van de drukte uiteraard. In een bijna lege tunnel is 100 geen juiste limiet. Bij 100 km/u is de reistijd 4 minuten, bij 135 km/u is het 3 minuten. Het verschil lijkt gering maar in een lange tunnel telt elke minuut dubbel. Zonder maximumsnelheid houdt iedereen de veilige snelheid aan, deze is afhankelijk van het instinct (sneller) de nabijheid van een keiharde muur, het besef dat de gevolgen van een aanrijding hier veel ernstiger zijn (trager) en -zoals overal- van de drukte.
Er is nu opnieuw gekozen voor trajectcontrole vanwege de verkeersveiligheid. De tunnel heeft steile in- en uitgangen waardoor de kans groot is op snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld vrachtverkeer en het overige verkeer. Door nu permanent te gaan handhaven [] worden deze verschillen zo klein mogelijk gehouden. bron
Alsof automobilisten niet om kunnen gaan met iets langzamer rijdende vrachtwagens in een rustige tunnel. Typisch voor wegbeheerders die hun klanten onderschatten.
In tunnels wordt nooit geflitst omdat de autoriteiten beseffen dat schrikreacties fataal kunnen zijn.
Trajectcontrole sluit flitsen uit
Bij trajectcontroles verandert de permanente limiet (de bekende maximumsnelheid) in een limiet op de gemiddelde snelheid. De wetgever en de burgers beseffen niet wat het gevolg is: boven de limiet rijden wordt niet bestraft, als de traject-tijd maar lang genoeg is. Dat kan door ook onder de limiet te rijden in dezelfde sectie of te stoppen bij een benzinestation.
Alleen op deze trajecten wordt niet geflitst (en in tunnels.
In Den Haag werd destijds (2010?) wel of niet flitsen besproken. De uitkomst was dat het OM afzag van flitsen, zoals aan mij werd bevestigd:
Op verschillende wijze op snelheid handhaven op dezelfde locatie gebeurt niet. Wel is het niet ondenkbaar dat binnen een trajectcontrolesysteem overtredingen door onopvallende videovoertuigen worden geconstateerd.
Secties en reistijden A2
Er werd sinds begin 2013 niet meer gemiddeld over 2 of 3 secties, dus de snelheid op de 2 stukjes tussen de secties telde niet mee.
Sinds december 2019 wordt ook daar gemeten, zodat er nu 5 secties zijn.
Sectie | tussen afslagen | hm- | -hm | lengte | min. tijd 100* | min. tijd 130* |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Abcoude (3) en Vinkeveen (4) | 39,8 | 42,7 | 2,9 | 1:37 | 1:20 |
2 | 4 en Breukelen (5) | 44,4 | 48,7 | 4,3 | 2:28 | 1:55 |
3 | 5 en Maarssen (6) | 49,9 | 55,2 | 5,3 | 2:58 | 2:21 |
1-2-3 | Abcoude (3) en Maarssen (6) | 39,8 | 55,2 | 15,2 | 8:31 | 6:45 |
* Bij 106 of 135 km/u (meetsnelheid) moet je tenminste zo lang rijden om geen boete te krijgen.
Overzicht trajecten
De tabel is van 2019, maar de veranderingen sindsdien zijn beperkt afgezien van de trajectcontroles op N-wegen. Zie de trajectcontrole lijst van het OM.
richting | van | tot | limiet | afstand | secties | |
A2 Abcoude-Maarssen | beide | 39,8 | 55,2 | 100 / 130 | 15,2 | 5 meer |
A2 Maastricht | beide | 100 | 2,5 | 1 | ||
N2 Maastricht | beide | 80 | 2,5 | 1 | ||
A4 I -Hoofddorp | noord | 16,2 | 13,7 | 130 | 2,5 | 1 |
A4 I -Hoofddorp | zuid | 11,3 | 16,1 | 130 | 4,8 | 1 |
A4 II -Leid/dam-Zoeterw | beide | 38,0 | 42,8 | 100 / 130 | 4,8 | 1 |
A10-West | noord | 21,5 | 26,3 | 80 | 4,8 | 4 |
A10-West | zuid | 26,3 | 22,3 | 80 | 4,0 | 4 |
A12 Den Haag | beide | 3,5 | 5,7 | 80 stad in /100 uit | 2,2 | 1 |
A12 Utrecht hoofdrijbaan | beide | 58,8 | 62,1 | 100 | 3,3 | 1 |
A12 Utrecht parallel- | beide | ~59 | ~62 | 80 | 3,3/2,8 | 2 |
A13 Overschie | beide | 17,1 | 18,8 | 80 | 1,7 | 1 |
A20 Rotterdam | beide | 28,4 | 31,9 | 80 | 3,5 | 2 |
A58 Bergen op Zoom | beide | 95,9 | 100,6 | 130 | 4,7 | 1 |
N62 Westerschelde | beide | 20,4 | 28,4 | 100 | 8,0 | 1 |
Laatste verbetering 29 juli 2025