Overdag overal 100 km/u, een rotmaatregel

Al vijf jaar een te lage snelheidslimiet op alle autosnelwegen

 

 

Limietverlaging tegen stikstofdepositie ?

Het kabinet besloot in november 2019 tot een snelheidsverlaging overdag op autosnelwegen naar 100 km per uur.

Het doel was een vermindering van de stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden en het kader was de Spoedwet aanpak stikstof.

Het is goed om natuurbescherming af te wegen tegen en zelfs voorrang te geven op normaal autogebruik, mobiliteit en reistijden, maar in dit geval klopt het niet.

De overheid schat de milieuschade (door stikstofemissies) en stelt een norm vast met behulp van modellen en daar is van alles mis mee. Lees een paar blogs van de kritische wetenschapper Jaap Hanekamp voor een no-b.s. blik en een grondige beleidsanalyse. Gefundeerd en toegankelijk, zelfs luchtig. Een fragment

Mijn artikel [] laat zien dat de term ‘Kritisch” niet veel verder komt dan “ecologische veranderingen onder invloed van (waarschijnlijk) stikstof”. “Ecologische veranderingen” kunnen echter niet zomaar worden gelijkgesteld aan ‘schadelijk’.

Als je de invloed van stikstof niet goed kent dan is stikstofbeleid zinloos en de limietverlaging ook.

Om de natuur te behouden moet je aan andere knoppen draaien.

Hiermee is eigenlijk de kous af, maar misschien leveren wrakke modellen toch uitkomsten op die dicht bij de realiteit liggen. We kijken verder.

De verlaging levert weinig op vergeleken met piekbelasters

Een grote kalkoenkwekerij stoot meer stikstof uit dan de rotmaatregel bespaart.

Aandeel van wegverkeer in stikstofemissie is gering

Van de elementaire stikstofemissie (N) naar de lucht is 67 procent in ammoniak en 33 procent in NOx. Het wegverkeer heeft 34 procent aandeel in de NOx-emissie. De bijdrage van de wegverkeer is eenderde maal eenderde: 11 procent.

De stikstofemissies van het wagenpark is het resultaat van een grote wolk factoren

De wat lagere gemiddelde rijsnelheid op de snelwegen valt hierbij in het niet.

De emissie is afhankelijk van de verreden kilometers, de omvang van het (fossiele) wagenpark en de samenstelling qua leeftijd, gewicht en motor, en het verbruik per kilometer.

Vooral de laatste knop is werkzaam, voor automobilisten en de overheid. De rijstijl en de doorstroming hebben de meeste invloed. En de auto (met name de aandrijflijn) zelf natuurlijk maar die is weinig variabel voor de bestuurders.

Nota bene veel verkeersmaatregelen zijn negatief voor de doorstroming, denk aan stoplichten en drempels. Eenrichtingsverkeer leidt tot omrijden dus extra kilometers.

Filerijden is funest, dat wisten we. De NOx-uitstoot van personenauto’s is in de file 5,4 procent hoger dan bij 130 km/u (TNO 2016). Bij moderne auto’s (Euro 6) is het nog erger: zij stoten in de file 37 procent meer NOx uit (en 47 procent meer CO2.

Voor stikstof maakt het verschil waar gereden wordt; hoe ver van natuurgebieden. In de berekeningen werd de stikstofdepositie van verkeer op meer dan 5 kilometer van de weg op nul gesteld, maar de rechter vond dat in 2021 niet onderbouwd.

Voor de rotmaatregel is de afstand afgelegd op autosnelwegen t.o.v. andere wegen een factor. Het is ruwweg de helft; inclusief vrachtwagens, die -wettelijk- niet geraakt worden door de lagere limiet.

Langzaam herstel: lokaal 130 overdag (2025)

Vijf jaar na de rotmaatregel levert PVV-minister Madlener: sinds 14 april mag men overdag 130 kilometer per uur rijden op drie trajecten: de Afsluitdijk (A7), de A7 tussen Winschoten en de grens met Duitsland (13 km), en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug (15 km.

Voor de zomer komt er een traject bij: de A37 tussen Holssloot en Zwartemeer. In totaal 117 van de 2700 kilometer autosnelweg. Dat is 4 procent met naar schatting 1 procent van de voertuigkilometers

Er is gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij het ministerie steeds kijkt naar een aantal kansrijke trajecten waar de maximumsnelheid kan worden verhoogd zonder dat er extra maatregelen nodig zijn rond geluid en stikstof.

Momenteel wordt [] onderzocht waar het verhogen van de maximumsnelheid niet leidt tot overschrijdingen van de normen voor geluid. [] Vervolgens wordt er berekend of er [] significante negatieve effecten zijn op Natura 2000-gebieden. bron

We nemen aan dat het onderzoek naar de norm-overschrijdingen rond de Afsluitdijk kort duurde. Worden die berekeningen niet uitgevoerd met bestaande modellen en data zodat ze in een dagdeel gereed kunnen zijn ? 

Rijkswaterstaat laat borden plaatsen met de nieuwe limiet, Dat is informatief en overbodig want 130 km/uur is op autosnelwegen de maximumsnelheid volgens artikel 21 RVV.


rotmaatregel.nl verwees enkele jaren naar deze pagina

Laatste verbetering 24 april 2025

Scroll naar boven